Jani ty děláš už leta obchodníka, konzultanta v Business Success a teď dokončuješ kvalifikaci na trenéra prodejních dovedností. Je to tak?
Ano je to tak. V Business Success jsem od roku 2014 a postupně jsem studovala a čerpala informace. Mým cílem bylo klientům lépe pomoci v zavádění věcí do praxe formou konzultací. Viděla jsem, že je klient po semináři nadšený, ale pak přijde do firmy a semelou ho denní starosti. Chtěla jsem mít aplikaci u klientů více pod kontrolou a porozumět problémům více do hloubky. Když jsem toho dosáhla, zvolila jsem si další cíl, a tím je přednášení.
Když se zaměřím na toho trenéra, co vlastně obnáší „stát se trenérem“ nebo přednášejícím ve firmě, která se zabývá zlepšováním a vzděláváním?
U nás je to tak, že člověk musí mít výsledky v obchodování, aby věděl co klienti řeší a nepřednášel jen teorie, ale měl praktické příklady. To je první předpoklad. Neustálý kontakt s klientem.
Další věc, kterou musím vzít v úvahu je, že v přednášení je u nás pomyslná laťka pěkně vysoko. 🙂 Vidím tady vzory v podobě našich výborných lektorů, kteří přednášejí několik let. Na jednu stranu se můžu inspirovat, na druhou, je to závazek. Ale každopádně jsou to lidé, kteří mi vždy ochotně pomáhají při samotné přípravě na přednášení. Když trénuji, tak mi dělají publikum a podají zpětnou vazbu. Ne vždy je to příjemné, ale jsem jim za to vděčná. Člověk se tím neustále zlepšuje a trénuje, aby byl kompetentnější a lepší. Je to také o vystoupení z komfortní zóny. Pamatuji si na první výstup před posluchači, který byl hodně náročný. A i teď po roce mám respekt. Minulý týden jsem přednášela deseti obchodníkům a sama na sobě vnímám ten posun.
Co na tom bylo nebo je pro tebe nejnáročnější?
Asi pochopení toho, že se nemůžu v začátcích s nikým srovnávat, protože ostatní mají přede mnou velký náskok. :-) Získání jistoty, že praxí a tréninkem se tam mohu také dostat. Uvědomění si toho, že si musím najít svůj styl. Umět čelit tomu, že něco člověk musí drilovat dokola, pokud mu to dobře nejde. 😊
Ty jsi nastupovala jako obchodník a postupně ses vypracovala na konzultantskou a teď trenérskou pozici. Měla jsi tam od začátku myšlenku, že chceš přednášet?
Bylo to lákavé, ale úplně na začátku jsem si to po pravdě nedokázala moc představit. Později, až jsem nabyla větší zkušenosti a sebevědomí jsem si tam tu myšlenku pustila více. Když se nad tím tak zamyslím, tak někteří kolegové mi dlouho říkali, že bych mohla přednášet. Zkoušeli to, já odmítala… A pak si řekla: „Proč ne?“ Asi tak nějak funguje marketing. 🙂 Dnes jsem ale moc ráda, že jsem do toho šla.
Z dnešního pohledu, myslíš, že je důležité, aby člověk prošlapal tu cestičku úplně od nuly? Tedy že nemůže přeskočit tu dobu, kdy si hledá klienty, oslovuje je…prostě obchod jako takový?
Myslím, že to přeskočit nejde. Zpětně to vnímám jako něco, co mě obohatilo, pomohlo mi získat nové zkušenosti, poznat se se zajímavými lidmi. Takže i když to někdy nebylo úplně veselé, protože jsem s obchodem začínala úplně od začátku, neměnila bych. Pomohlo mi to lépe pochopit, co ve firmách funguje a nefunguje a proč. Teorie je jedna věc, ale já mám ráda, pokud mohu jít a vidět, zda se ty informace dají použít, nebo ne. To je podle mě to nejcennější, moje pozorování. A vlastní chyby z toho nevyjímám… Jsou od toho, aby se člověk poučil a už je nedělal a mohl dát příklady i ostatním.
Co ti pomáhalo držet si záměr a chuť pokračovat v těch těžších dobách?
Jedna z hlavních věcí bylo to, že můžu pomáhat. Že vidím výsledky u klientů a to, že se jim zlepšuje život, že jim naše spolupráce pomáhá. Uvědomila jsem si, že můžu prodávat cokoliv a dobře. Ale právě v pomoci druhým zlepšit osobní/pracovní život vidím přidanou hodnotu. Kdysi dávno jsem přemítala, co by mě vlastně bavilo, tak jsem si napsala, jak si představuji svoji práci. Bylo tam, že chci pomáhat lidem, a tím se sama zlepšovat. Založila jsem to do knížky a zapomněla. Přišla jsem na to až asi o 2 roky později, to jsem už pracovala už v BS. Náhoda? 🙂
Jak jsi zvládla kovid dobu? To přece pro obchod ani pro přednášení nemohlo být úplně jednoduché.
Bylo to pro nás všechny těžší, ale stále si říkám, že když zvládneme tohle, tak vše. Naštěstí mám skvělého manžela, který mě podporuje. Já se tedy i v této době připravovala na přednášení. Chystala jsem si podklady a přednášela manželovi. Takže teď už ví, jaké „triky“ na nej používám. Obchod je o mezilidských vztazích, takže u některých pasáží se usmíval, protože zjistil, že to na něj používám. 🙂
Myslíš, že se na trenéra může vypracovat kdokoliv, nebo bys to spíš označila za práci pro vyvolené?
Myslím, že trenéra může dělat každý. Musí ale splnit jeden důležitý předpoklad. Musí chtít. 🙂 Pokud splní toto a vezme na sebe tu zodpovědnost, že neustále bude sbírat nové podněty a pracovat na sobě, pak má úspěch zaručený.
Budeš obchodovat a starat se o klienty i dál, nebo se budeš věnovat už jen trenérské kariéře a přednášení?
Budu pořád obchodovat a starat se o klienty. Jsou pro mě inspirací. Neustále mě to baví. Vzpomínám si, jak jsem šla po lockdownu loni v květnu na schůzku. Těšila jsem se jak malé dítě, že se s klienty uvidím naživo. Takže budu dělat obchod, konzultace a přednášení. U nás to ani jinak nejde. Člověk by z toho vypadl. Firemní prostředí a obchod vůbec se mění neustále.
Držíme palce a těšíme se na viděnou na nějakém semináři. 🙂
Melánie Bulová
Nejnovější příspěvky autora Melánie Bulová (zobrazit všechny)
- Ani nejlepší motivační systém v obchodě nenahradí aktivní řízení šéfa obchodu. - 30.7.2024
- Sales Club – klub pro obchodníky a vedoucí obchodu - 11.6.2024
- Jak klienta „uprezentovat“? - 24.10.2023
Napsat komentář