Co si budeme povídat, obchod není vždy jednoduchý, člověk se setkává s lidskými náladami a reakcemi. A to není vždy pozitivní. Slýchává odmítnutí a čelí i neúspěchům v podobě konkurence a neochoty zákazníků zvolit lepší řešení. Dobře, a jak s tím tedy pracovat, abychom nevyhořeli a nepřestalo nás to bavit?
Stalo se vám, že jste někomu řekli, že jste obchodník a on vám řekl: „Jé, tak to já bych dělat nemohl. Někdo tě vyhodí dveřmi a ty musíš zpátky vlézt oknem. To já bych nemohl někoho otravovat.“
Je pravda, že obchod je o otravování lidí?
Za mě určitě ne. Důvody, proč obchodník obchoduje, jsou daleko jiné. Souvisí to s účelem obchodu (důvodem proč něco děláme). Základní účel obchodu je POMOC. Zákazníkovi něco vyřeším, zlepším, pomůžu mu v tom, aby se mu dařilo lépe. Tedy hlavní myšlenka úspěšných obchodníků je „Já pomáhám“. A z pozorování vidím, že takoví obchodníci primárně nechodí zákazníkovi prodat, ale zjistit, co zákazník potřebuje, a to mu pak dodají, a díky tomu jsou velice úspěšní. Úspěch je vedlejší produkt pomoci.
Co pomáhá na dobíjení baterek?
Jako další věc doporučuji obchodníkům „dobíjet si baterky“ u stávajících zákazníků. Ptát se jich na to, v čem jim vaše výrobky, nebo služby, pomáhají. Proč s vámi začali spolupracovat, čeho si na vaší spolupráci cení, a co je pro ně důležité. Posílí to naši důvěru v pomoc a zlepší nám to náladu. Můžete tím zjistit zajímavé informace, které by vás ani nenapadly. V čem skutečně můžete zákazníkovi pomoci, nebo mu vyřešit. Tyto informace se dají využít i při komunikaci na schůzkách s novými zákazníky. Stačí se jich ptát na otázky, kde víte, že jste dobří a v čem můžete zákazníkovi nabídnout přidanou hodnotu.
Obchodník, aby mohl pomáhat, musí být spokojený sám se sebou a zajímat se o druhé lidi.
Vše vychází od nás. Je tedy důležité, abychom měli jako obchodníci dobrou stravu a také nějaké vitamíny. Radím obchodníkům, aby nezapomínali na sebe a své koníčky, aby dělali něco, co je baví. Někdo jde rád sportovat, někdo maluje, nebo zpívá, každého baví něco jiného. Tyto aktivity nás udržují v dobré náladě a v chuti pomáhat ostatním. Abych ostatním mohla pomoct, musím na tom být sama dobře.
Být férový k sobě i k druhým, a být sám sebou.
Mít čisté svědomí vůči sobě i zákazníkům. Co slíbím, to dodržet. A chovat se tak, jak bych chtěla, aby se ostatní chovali ke mně. A důležité je také být sama sebou a na nic si nehrát. I obchodník, který je introvertní může velice dobře prodávat stejně tak jako extrovertní.
Jak tedy postupovat?
- Mít myšlenku, že pomáhám.
- Komunikovat se stávajícími zákazníky o tom, v čem pomáháme.
- Být sám/sama se sebou.
- Být férový/á k sobě i k druhým.
Věřím, že tyto tipy vám pomohou lépe zvládat starosti všedního dne.
Napsat komentář