V oblasti prodeje se Martin pohybuje od roku 1995. Začal přímým prodejem, vypracoval se až na vedoucího prodeje a sám vedl tým obchodníků. Ve společnosti Business Success, spol. s r.o. pracuje od roku 2005 jako obchodník, konzultant a lektor obchodních dovedností. I přesto, že tato práce není vůbec jednoduchá, říká o ní, že je to nejlepší práce, jakou může člověk dělat.
S Martinem jsme si popovídali o jeho pohledu na prodej a o tom, jak se na obchod dívá v dnešní době.
Martine, ty pracuješ jako obchodník, konzultant a lektor už dlouhá léta. Říká se, že po pěti letech je většinou obchodník vyhořelý a musí změnit práci. Jak to, že to u tebe tak není?
Je to jednoduché, trh a potřeby se neustále mění a člověk se má pořád co učit a řešení problémů je opravdu hodně různorodé, tak je člověk pořád jako nováček, který musí dobře vnímat a učit se.
Co je podle tebe ta správná ingredience, která způsobí, že člověka práce v terénu a u klientů baví dlouhodobě?
Pro mě je nejdůležitější, aby člověk neměl příliš selhané pomoci. Co to znamená? Jsou někdy lidé (není jich hodně), kteří si hýčkají svůj problém a sice říkají, že chtějí pomoci, ale skutečnost je jiná. Když člověk neztrácí energii s těmi, co nechtějí a tím pádem efektivně pomáhá těm, kteří si chtějí nechat pomoci. Pomoc je hodně silný činitel v životnosti konzultanta.
Jak se díváš na obchod v dnešní nelehké době plné omezení?
V naší branži je dnes více práce než kdykoli jindy, tak u sebe omezení nějak nevnímám. Ale hodně prodejců má dnes hodně komplikovanou práci.
Může obchod dělat úplně každý nebo proto musí člověk splňovat nějaké předpoklady?
Musí. Musí mít určitou náklonost k lidem. Nejlépe, když má rád lidi a zajímá se o ně. To je základní předpoklad.
V dnešní době musí být prodejce i dobrý odborník na svůj obor, aby dokázal poradit. V mnohých oborech se s Vámi nebudou bavit, když nerozumíte tomu, co prodáváte.
Co tobě osobně funguje u klientů nejlépe a co se ti naopak nevyplácí?
Nejlépe mi funguje dívat se na problémy klientů, jako by to byly moje problémy, jako by to byla má firma, o kterou se starám. Když se bavím s majitelem firmy, tak se snažím přemýšlet jako spolumajitel.
Co mi spolehlivě nefunguje, je nepozorovat aktuální situaci a jednat podle předsudků nebo podle neověřených předpokladů. To je pro mě spolehlivá pastička.
Víte o někom, koho baví obchod a chce také jako Martin pomáhat majitelům firem a jejich zaměstnancům v tom, aby jejich společnosti lépe fungovaly a prosperovaly?
Hledáme nové obchodníky k nám do týmu Business Success!
Více informací naleznete na https://www.success.cz/kariera/obchodnik/.
Melánie Bulová
Nejnovější příspěvky autora Melánie Bulová (zobrazit všechny)
- Ani nejlepší motivační systém v obchodě nenahradí aktivní řízení šéfa obchodu. - 30.7.2024
- Sales Club – klub pro obchodníky a vedoucí obchodu - 11.6.2024
- Jak klienta „uprezentovat“? - 24.10.2023
Napsat komentář