Když začne člověk obchodovat, může se stát, že je na začátku trochu zmatený, protože nezná ty správné prvky, které vytvářejí úspěšný obchod. K tomuto zmatku mohou přispět i nesprávné a nefungující představy o prodeji ostatních obchodníků, kteří je pokládají za správné a pokouší se je předat dál.
Když to shrneme, existuje několik mýtů o pozici obchodníka, níže jsou blíže popsány 4 z nich.
Mýtus číslo 1 „skvělí obchodníci se tak už narodili“
Kvalitní obchodování vyžaduje správnou kombinaci dovedností, přístupu a praktických znalostí.
Je malé procento lidí, kteří mají to štěstí, že se narodili s ideálními schopnostmi k obchodování. Je pravda, že tito lidé mají před ostatními náskok, protože nemusí na svém úspěchu v prodeji tak tvrdě pracovat.
Nicméně pro to, abyste se stali a také zůstali skvělými obchodníky, není nutné, abyste se tak narodili. Ty správné způsoby vystupování můžete převzít, obchodním dovednostem se naučíte a znalosti, které vše zjednoduší, získáte zkušeností. Platí tedy zlaté pravidlo: praxe, praxe a ještě více praxe!
Mýtus číslo 2 „většina obchodníků je vlezlá“
Je pravda, že někteří obchodníci jsou vlezlí. Ale věřím, že zjistíte, že právě tito obchodníci jsou obyčejně těmi, kdo potřebují nejvíce tréninku a školení obchodních dovedností.
Jen nedostatečně zkušený obchodník, který nemá dostatek dovedností, se uchýlí k přehnanému naléhání či nátlaku na potenciálního zákazníka, aby uzavřel obchod.
Mýtus číslo 3 „dobrý obchodník musí umět dobře mluvit“
Bylo by lepší to definovat tak, že dobrý obchodník by měl umět dobře komunikovat.
Výmluvnost je totiž jen jedna strana mince. Dobrá komunikace vyžaduje také velmi dobrou schopnost naslouchat.
Obchodník, který dobře naslouchá zákazníkovým specifickým potřebám a požadavkům, bude mnohem působivější v následné prezentaci produktu či služby potenciálnímu zákazníkovi.
Mýtus číslo 4 „prodej znamená přemluvit lidi k něčemu“
Toto je mylná představa o prodeji, kdy obchodník mluví na klienta tak dlouho, až to klient už prostě nevydrží a neubrání se koupi.
Spíše než zákazníka k něčemu přemlouvat je důležité to udělat způsobem ukázat a mluvit. To znamená pomoci klientovi, aby viděl, že služba nebo produkt, který se snažíte klientovi prodat, je právě to, co uspokojí jeho potřeby. Klient by k tomuto závěru měl dojít sám na základě vlastního vyzkoušení a pochopení charakteru produktu či služby.
Držím vám pěsti v obchodování a přeji vám mnoho spokojených klientů!
Melánie Bulová
Nejnovější příspěvky autora Melánie Bulová (zobrazit všechny)
- Ani nejlepší motivační systém v obchodě nenahradí aktivní řízení šéfa obchodu. - 30.7.2024
- Sales Club – klub pro obchodníky a vedoucí obchodu - 11.6.2024
- Jak klienta „uprezentovat“? - 24.10.2023
Napsat komentář