Takže narovinu. Přes léto přece nechce rozumný obchodník otravovat své zákazníky, protože oni si chtějí také vydechnout a načerpat síly během dovolených, že? A kdo by měl chuť vyjednávat, když jsou taková horka? Stejně, pokud se i něco dohodne, vrátíme se k tomu se zákazníky až po prázdninách a všechno pak může být jinak. Buďme efektivní a vyřešme to pak z jedné vody načisto.
Argumenty, proč chodit do práce v kraťasech, tričku a žabkách během letních měsíců, protože k zákazníkům je zbytečné jezdit, z obchodního oddělení jen srší. Ano, během léta je to u zákazníků v mnoha branžích klidnější, ale o to více se na letní měsíce těší obchodník profesionál. Protože v létě je čas, dát do pořádku resty a nachystat se na plnou sezónu, která po prázdninách opět přijde.
Pokud jako obchodník sepisujete seznam restů vůči klientům, rozhodně najdete i zapomenutý obchodní potenciál, který můžete zobchodovat.
Podobné je to, když procházíte seznamy svých zákazníků, a filtrujete si:
- jaké dělají obraty a s jakou marží,
- co přestali u vás objednávat (zajímá vás proč?),
- co naopak objednávat začali (proč?),
- jaká je výše jejich pohledávek po lhůtě splatnosti (proč?).
Narazíte na mnoho souvislostí, které si nedokážete vysvětlit a bylo by dobré klienty navštívit ze dvou důvodů:
a) vyjasnit si nesrovnalosti,
b) zužitkovat odhalený obchodní potenciál.
Při procházení zápisů z jednání u konkrétních klient a analýze vzájemné spolupráce můžete také stanovit obchodní strategii u jednotlivých klientů. Uděláte si představu o dalších krocích, které vůči nim můžete podniknout a podpořit tak v co největší míře vzájemnou spolupráci a obrat, který s nimi realizujete. Potřebují vaši zákazníci aktuální vzorky? Bylo by užitečné je proškolit ohledně novinek ve vašem portfoliu? Měnila se vaše cenová politika a bylo by dobré alespoň ty nejlepší zákazníky objet a probrat s nimi další spolupráci a udržet si jejich podporu?
Kromě toho, nemusíte za zákazníky jezdit jen proto, abyste prodali. Zastavte se za nimi prostě jen na kávu. Každé jednání nemusí být o tlaku na obchod, ale pokud je obchod možný, prodávejte!
Hodně štěstí!
Pavel Ranc
Nejnovější příspěvky autora Pavel Ranc (zobrazit všechny)
- Chcete zvýšit příjem? Pracujte na důvěře! - 28.3.2024
- Jak zvládnout okurkovou sezónu v prodeji? - 27.7.2023
- Nejobdivovanější a nejcennější profese? Obchodník! - 16.2.2017
Napsat komentář