Bohumil Kuba je obchodník, konzultant a lektor obchodních a komunikačních dovedností. Je také autorem publikace Profesionál v prodeji. Ve společnosti Business Success, spol. s r.o. pracuje od jejího založení v České republice, což je již 25 let.
I když už by si Bohouš mohl, jak se říká, „dát nohy nahoru“, tak stále naplno pracuje, protože mu jeho práce dává velký smysl. Jinými slovy Bohouš je velmi inspirující člověk, a proto jsem využila příležitosti a položila mu pár otázek ohledně jeho práce.
Obchoduješ přes 25 let a i když jsi to nikdy dělat nechtěl (alespoň to sám říkáš :-)), jsi v tom velmi úspěšný. Co podle tebe způsobilo, že jsi se v obchodování „našel“?
Pravdou je, že jsem obchodovat nechtěl, ale začal jsem. Chtěl jsem totiž přednášet nejen komunikaci, ale i obchodní semináře a podmínkou bylo aktivně obchodovat. No a teď se dostávám k té věci, která vytvořila základní stavební kámen mého úspěchu. Zjistil jsem, že obchodování je o komunikaci, ochotě naslouchat a o touze lidem pomáhat. A to bylo to, co jsem dělat chtěl.
Jak ty sám hodnotíš práci obchodníka před těmi zhruba 25 lety a dnes? Změnila se nějak, mají to dnešní obchodníci těžší nebo snazší, pokud se to dá srovnávat?
Práce obchodníka, tedy dobrá práce obchodníka, se nezměnila. Dále je to o komunikaci, zájmu a touze pomáhat. Co se změnilo je množství konkurence a požadavky zákazníků na znalosti obchodníka ohledně produktů. Dnes musí být obchodník hodně znalý věci. Důvodem je snadná dostupnost informací na internetu. Mnoho zákazníků si najde informace dopředu. Problémem je, že si často díky špatnému pochopení informací nebo dokonce díky nesmyslům, které se po internetu šíří, vytvoří mylný názor, a to je další obtíž, kterou musí zvládat a kterou v minulosti nemuseli. Stačilo věc mít.
Je pravda, že jsi mimo jiné také konzultant a lektor obchodních a komunikačních dovedností, takže si od toho obchodu občas trochu odpočineš. Ale stále jsi aktivní obchodník a v rámci firmy jsi jeden z nejúspěšnějších, a to tuto práci děláš v jedné firmě 25 let. To není zrovna běžné, aby člověk vydržel tak dlouho v jedné firmě. Co je pro tebe ten hnací motor? Jak to děláš, že tě to stále baví?
Motorem je účel a zpětná vazba od zákazníků. Člověk je nastavený na pomoc a když vidí, že pomáhá, není potřeba žádných dalších důvodů, aby se hýbal. Další motivací je neskutečná pestrost této „práce“. Každý den jiní lidé, jiné počasí, jiné místo, jiná slova, jiná nálada a problémy lidí a jiné bariéry. Asi bych neměl motivaci, kdybych jezdil k jednomu člověku na stejné místo ve stejném čase. 🙂
Je něco, co tě na práci obchodníka opravdu nebaví?
Tak to si nemohu dovolit napsat, to je tajné! Pravdou je, že když mi dá někdo vybrat mezi schůzkou a administrativou, tak pojedu na schůzku. Ale plně si uvědomuji, že pořádek v databázi, v potenciálu prodeje, v papírech je důležitý a pomáhá mi k efektivitě.
Co je podle tebe na tvojí práci to nejhezčí, co tě nejvíc naplňuje?
Je to komunikace, příběhy a úspěchy mnoha schopných lidí a zpětná vazba na naše služby a úspěchy s aplikováním do praxe.
Co může podle tebe získat člověk prací obchodníka v Business Success? Liší se to nějak od pozice obchodníka v jiných firmách?
Nevím, jestli se liší samotná pozice obchodníka. Pomáhat se prostřednictvím prodeje té správné věci nebo služby dá v jakémkoliv oboru. Tedy mimo válečné zbraně, drogy a tak podobně. Ale u nás je obrovský benefit v práci na sobě, v možnosti opravdu reálně růst jako člověk, více vědět, a tak zlepšovat svůj život a život svého okolí. Je to trochu o něčem jiném, než „jen“ možnost učit se další jazyk, dostat různé benefity jako je poukaz do fitka, stravenky, používání firemního auta v soukromí, mobil, notebook a tak podobně. Jsou to příjemné věci, ale člověka to nezmění. V tom je ten rozdíl.
Máš nějaké další cíle, kterých bys chtěl v Business Success dosáhnout?
Rozhodně. Chtěl bych ještě překonat své rekordy 🙂 a znovu se vrátit do intenzivnější kvalifikace našich lidí a pomáhat i na poli etiky a zvládání života. To by byla má staronová hra.
Děkuji za tvůj čas a přeji ti, ať tě práce stále baví!
Zaujala Vás práce, kterou Bohouš dělá? Chtěli byste být také součástí našeho týmu?
Kontaktujte nás na emailu personalista@success.cz.
Melánie Bulová
Nejnovější příspěvky autora Melánie Bulová (zobrazit všechny)
- Ani nejlepší motivační systém v obchodě nenahradí aktivní řízení šéfa obchodu. - 30.7.2024
- Sales Club – klub pro obchodníky a vedoucí obchodu - 11.6.2024
- Jak klienta „uprezentovat“? - 24.10.2023
Napsat komentář