Na obchodníky se mnoho lidí dívá přes prsty, bývají odmítáni, zatracováni, lidé je mají za lháře a podvodníky. Pravdou je, že tak, jako každé jiné povolání se i práce obchodníka dá dělat dobře, ale i špatně. A protože se se špatným obchodníkem mnoho lidí už setkalo a dokonce při tom setkání přišli o své peníze, pamatují si to nějak více, než setkání se špatným kuchařem, špatným učitelem nebo špatným úředníkem.
Ale uvažte, kdo jsou ti lidé, kteří způsobují, že ekonomika firem a státu funguje? Kdo jsou ti lidé, kteří mají odvahu kontaktovat jiné lidi, kteří mají kuráž nechat se odmítat v telefonu i osobně? Kdo jsou ti lidé, kteří jako jedni z mála lidí v tomto světě dokáží dosáhnout dohody, která je užitečná pro obě strany?
Jsou to právě obchodníci, kteří mají tu vytrvalost chodit za klienty nebo potenciálními klienty a zajímat se o ně, o jejich potřeby a mít s nimi trpělivost, když jim ukazují, jak by jim mohli pomoci. A právě pomoc je tím klíčovým slovem, které je při obchodování důležité. Dobrý obchodník jde totiž za zákazníkem právě proto, aby mu pomohl. Aby mu pomohl vyřešit jeho problém, zlepšil jeho stávající řešení nebo našel cestu, jak ušetřit náklady nebo čas. Obchodníci jsou možná těmi posledními lidmi, kteří se ještě dokáží zajímat o druhé ve společnosti, snažící se tak velice propagovat individualistický způsob života. Života, ve kterém na všechno stačíte sami a nikoho nepotřebujete, života, ve kterém už nemusíte na lidi mluvit, protože víte z Facebooku, co měli k obědu a kde byli na dovolené.
Obchodník je hrdé povolání, mnohem náročnější na charakter člověka a jeho stav, psychický i fyzický, než je většina jiných profesí.
Já osobně se obchodem živím přes 20 roků a potkal jsem už hodně lidí během obchodních jednání, od skvělých a příjemných zákazníků až po arogantní, naštvané nebo ironické lidi, se kterými nebylo lehké jednat. Vím, že podobné prožitky měl kdokoli, kdo se obchodováním zabýval delší dobu a navštívil desítky nebo stovky zákazníků.
Já si každého obchodníka nesmírně vážím, protože to je člověk, který přes osobní nepohodlí dokáže jít a přinést do firmy zakázky a peníze. Vážím si ho, protože to je člověk, který se často nemůže spolehnout na stálý fixní plat a začíná každý měsíc s nulou na výplatní pásce a přesto se vydá za zákazníky, jedná s nimi, nechává své osobní problémy stranou a řeší pouze problémy zákazníků. A takoví lidé si zaslouží vděčnost každé firmy, ve které pracují, protože od vrátného až po ředitele – každého pracovníka firmy – živí peníze od zákazníka, kterého našel a přivedl obchodník.
Až potkáte ve firmě obchodníky, usmějte se na ně a dejte jim trochu obdivu a zájmu, protože tito lidé stojí v první linii a bojují, abyste měli práci a mzdu.
Pavel Ranc
Pavel Ranc
Nejnovější příspěvky autora Pavel Ranc (zobrazit všechny)
- Chcete zvýšit příjem? Pracujte na důvěře! - 28.3.2024
- Jak zvládnout okurkovou sezónu v prodeji? - 27.7.2023
- Nejobdivovanější a nejcennější profese? Obchodník! - 16.2.2017
Napsat komentář